РОЗВИТОК
ІКТ-ГРАМОТНОСТІ ТА ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА
УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Позиції англійської мови у світі як лідируючого засобу міжнародного
спілкування пов'язані, насамперед, зі стрімким розвитком високих технологій,
економіки, PR-технологій.
Це посилює мотивацію
учнів загальноосвітньої школи, які бажають вивчити англійську як основну мову
міждержавного спілкування, наукових досліджень. В даний час іноземні мови, в першу чергу англійська,
потрібні виключно функціонально, для використання в різних сферах життя
суспільства, в якості засобу реального
спілкування з людьми з інших країн.
Однією з
основних цілей уроків іноземної мови є формування комунікативної компетентності, тобто здатності і готовності здійснювати іншомовне міжособистісне
і міжкультурне спілкування. Як вважають сучасні вчені, щоб сформувати
комунікативну компетентність недостатньо наситити урок
умовно-комунікативними або комунікативними вправами, важливо надати учням
можливість мислити, вирішувати будь-які проблеми, міркувати над можливими
шляхами вирішення цих проблем, з тим, щоб діти акцентували увагу на змісті
свого висловлювання, щоб у центрі уваги була думка, а мова виступала у своїй прямій функції - формування і формулювання своїх думок.
Від
випускника школи потрібні мобільність, креативність, здатність застосовувати
свої знання на практиці, вміння мислити нестандартно. Все це змушує вчителя відходити від звичної структури уроку, традиційних педагогічних
технологій. Сучасний учитель - це людина, здатна до саморозвитку,
самовдосконалення, яка усвідомлює необхідність у вивченні
та впровадженні нових технологій, інноваційних підходів у викладанні. Це -
учитель, здатний створювати сприятливі умови для:
•
загальнокультурного особистісного і пізнавального розвитку і саморозвитку
дитини;
• проявів та розкриття творчого потенціалу учня;
• реалізації
кожним учнем себе як особистості.
Сучасний
вчитель повинен уміти створити умови для практичного
оволодіння мовою для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які дозволили
б кожному учню виявити свою активність, свою творчість, а також активізувати
пізнавальну діяльність учня в процесі навчання іноземним мовам.
При
традиційних методах ведення уроку головним носієм інформації для учня, як ми
знаємо, виступає учитель. Він вимагає від учня концентрації уваги,
зосередженості, напруги пам'яті. Не кожен учень здатний працювати в такому
режимі. Найчастіше психологічні особливості, тип сприйняття дитини стають
причиною «академічної неуспішності» школяра. При цьому сучасні вимоги до рівня
освіченості не дозволяють знизити обсяг інформації, необхідної для засвоєння
учнем на уроці.
Тому можна
зробити один висновок - необхідно проводити уроки із застосуванням нових
інформаційних технологій. Однак переконана, що впровадження в навчальний процес
мультимедійних програм зовсім не повинно виключати традиційні методи навчання,
а гармонійно поєднуватися з ними. Досвід показує, що використання в навчанні комп'ютерних
технологій, мультимедійних засобів істотно підвищують ефективність
заняття.
У своїй
педагогічній діяльності я реалізую завдання (предметні й особистісні):
•
систематична робота з розвитку загальної культури учнів;
• формування
відповідального ставлення учнів до результатів навчання;
• підвищення
інтересу до предмету і позитивна динаміка якості освіти
учнів;
• підвищення
щільності уроку.
Свою місію
як вчителі англійської мови бачу в створенні умов для практичного оволодіння
мовою кожного учня.
Застосування
ІКТ дозволяє ефективно розподіляти навчальний час, підвищити ефективність
навчального процесу;
• створити
умови для індивідуального і диференційованого навчання учнів;
• збільшити
час усної практики для кожного учня;
•
забезпечити високу мотивацію навчання;
• подолати
особистісно-психологічний бар'єр спілкування;
• встановити
сприятливий психологічний клімат на уроці;
• працювати
над лексичною, граматичною, фонетичною сторонами мови.
У своїй
педагогічній практиці застосовую наступні комп'ютерні технології:
•
презентації в PowerPoint;
•
інтернет-ресурси;
• електронні
підручники.
Презентації
можна використовувати і на початковому етапі навчання, і на просунутому.
Використання
комп'ютерної презентації на уроці дозволяє:
• підвищити
мотивацію учнів;
•
використовувати велику кількість ілюстративного матеріалу;
•
інтенсифікувати урок, виключивши час для написання матеріалу на дошці;
• залучити
учнів в самостійний процес навчання, що особливо важливо для розвитку їх
загальнонавчальних навичок.
Комп'ютерні
презентації дозволяють акцентувати увагу учнів на значущих моментах подання інформації і створювати наочні ефектні образи у
вигляді ілюстрацій, схем, діаграм, графічних композицій. Презентація дозволяє
впливати відразу на кілька видів пам'яті: зорову, слухову, емоційну і в деяких
випадках моторну.
Використовувати
презентацію в навчальному процесі можна на різних етапах уроку, при цьому суть
її як наочного засобу залишається незмінною, змінюються лише її форми, в залежності від поставленої мети її використання.
На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна вирішувати цілий
ряд дидактичних завдань: формувати навички та вміння читання, використовуючи
матеріали глобальної мережі; удосконалювати уміння письмової мови школярів;
поповнювати словниковий запас учнів; формувати у школярів мотивацію до вивчення
англійської мови.
Використання мережі Інтернет дозволяє мені як вчителю глибше підготуватися
до уроку, відібрати цікавий автентичний матеріал, підвищити професійний рівень,
поділитися досвідом з колегами на форумах, в інтернет-спільнотах для вчителів.
В даний час
існує багато сайтів як англійських, так і сайтів україномовних авторів, які призначені саме для зняття
труднощів у вивченні англійської мови за допомогою різноманітних вправ.
Інновації
стали невід'ємною частиною сучасного уроку, і завдання вчителя полягає в
грамотному доборі та використанні навчальних технологій з тим, щоб забезпечити
ефективність оволодіння новою мовою.
Однією з
технологій, що забезпечує особистісно орієнтоване навчання, є метод проектів як
спосіб розвитку творчості, пізнавальної активності, самостійності.
Метод
проектів формує в учнів комунікативні навички, культуру спілкування, уміння
стисло і доступно формулювати думки, терпимо ставитися до думки партнерів по
спілкуванню, розвивати вміння здобувати інформацію з різних джерел, обробляти
її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, створює мовне середовище, що
сприяє виникненню природної потреби в спілкуванні іноземною мовою.
Учні
розширюють свій світогляд, межі володіння мовою, отримуючи
досвід від практичного його використання, вчаться слухати іноземну мову і чути, розуміти один одного при
захисті проектів. Учень самостійно або під керівництвом вчителя займається
пошуком вирішення якоїсь проблеми, для цього потрібно не тільки знання мови, а
й володіння великим обсягом предметних знань, володіння творчими,
комунікативними та інтелектуальними уміннями.
В курсі
іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмного
матеріалу практично з будь-якої теми. Робота над проектами розвиває
уяву, фантазію, творче мислення, самостійність та інші особистісні якості.
Що таке
проект для учня? Це можливість творчо розкритися, проявити себе індивідуально
або в колективі. Проект - це діяльність, спрямована на вирішення цікавої проблеми, сформульованої самим учнем.
Що таке
проект для вчителя? Проект - це дидактичний засіб навчання, який дозволяє розвивати вміння проектування. Проект дає
учням досвід пошуку інформації, практичного застосування самонавчання,
саморозвитку, самореалізації та самоаналізу своєї діяльності.
Проектна
діяльність молодших школярів сприяє розвитку загальнонавчальних
навичок.
Перше - це
соціальні навички. Вміння працювати в групі, співпрацювати, вміння приймати і
виконувати певну роль: бути лідером або виконавцем, вміння вибудовувати свої
відносини з людьми, які тебе оточують.
Наступні
навички - комунікативні: вчитися не тільки говорити, але важливо розвинути і
вміння слухати, приймати іншу думку і спокійно відстоювати свою.
Навички, які
формуються в ході проектної діяльності, - це і розумові навички. Діти вчаться
аналізувати, узагальнювати, порівнювати, класифікувати тощо.
Навички,
тісно пов'язані з розумовими, - це дослідницькі навички: вчитися проводити
дослідження, вміти спостерігати, виявляти, співвідносити.
Класифікація проектів може формуватися за профілем
знань:
•
монопроекти - в рамках одного навчального предмета. При цьому вибираються
найбільш складні теми або розділи програми; укладаються в класно-урочну
систему;
•
міжпредметні - з двох або більше предметів; частіше
виконуються в позаурочний час;
•
надпредметні - виходять за рамки предметів.
Класифікація проектів може проводитися за кількістю
учасників:
•
індивідуальні (особисті);
• парні;
• групові.
За тривалістю проекти можуть бути:
• короткостроковими
(1 урок, максимум 3-6 уроків);
•
середньостроковими (1-2 місяці);
•
довготривалими (до року).
Типи проектів з домінуючою діяльності учнів:
• дослідні;
• творчі;
• ігрові;
•
інформаційні;
•
соціально-значущі.
Дослідницькі
проекти збігаються за структурою з реальним науковим дослідженням. Це
актуальність теми, проблема, об'єкт дослідження, мета і завдання дослідження,
гіпотеза, методи дослідження, результат, висновки.
Творчі
проекти не мають детально відпрацьованої структури - вона тільки намічається і
розвивається відповідно до вимог, до форми і жанру кінцевого
результату. Це може бути стінгазета, сценарій свята. Наприклад, проект
«Листівка-запрошення на День народження», виконаний
учнями 3х класів. Діти запрошували на свій День
народження своїх однокласників.
Ігрові
проекти також називають рольовими. У них структура тільки намічається і
залишається відкритою до завершення роботи. Учасники беруть на себе певні ролі,
обумовлені характером і змістом проекту, особливістю вирішуваної проблеми.
Інформаційні
проекти спрямовані на збір інформації про певний об'єкт, її аналіз, узагальнення.
Особливо
велике значення мають практико-орієнтовані, або соціально-значимі, проекти. Ці
проекти містять чітко позначений результат діяльності учнів, орієнтований на
соціальні запити його учасників. Наприклад, практико-орієнтованим є проект
«Англійська абетка» (2 клас), в ході якого діти виготовили книгу-абетку,
підбираючи на кожну букву слово і його ілюстрацію.
Тепер
зупинимося на етапах роботи над проектом:
•
мотиваційний;
•
підготовчий;
•
інформаційно-операційний;
•
рефлексивно-оцінний.
1 етап - мотиваційний
Тут важливо
для вчителя створити позитивний мотиваційний настрій у дітей. Проблема, яку
повинні вирішити учні, повинна бути для них актуальною і цікавою. На даному
етапі формулюється тема і визначається результат, продукт.
2 етап - підготовчий
Йде розробка
задуму проекту, формулюються завдання, план дій, узгоджуються способи спільної
діяльності, учні діляться на групи. Спочатку в групи я дозволила об'єднатися дітям самостійно, щоб їм було комфортно працювати. Пізніше
коригую групи сама і пояснюю чому: в кожній групі є лідер, художник, є учень,
здатний зробити презентацію. Одна з важливих цілей роботи - діти повинні вчитися
вибудовувати свої відносини з будь-яким колективом. На цьому етапі обговорюємо,
де будемо шукати інформацію.
3 етап - Інформаційно-операційний
Тут йде
реалізація проекту. Збирається матеріал, вся інформація переробляється,
сортується. Роль вчителя на цьому етапі координувати, спостерігати, давати
рекомендації, проводити консультації.
4 етап - рефлексивно-оцінний
Захист
проекту, колективне обговорення результату, самооцінка діяльності. Цей етап
дуже важливий, він вирішує кілька завдань: розвиток наукової мови, можливість
продемонструвати свої досягнення, поповнення знань, осмислення ходу і
результату роботи.
При роботі з
молодшими школярами слід пам'ятати про вікові особливості учнів.
Проект у
початковій школі не може бути складним. Завдання повинно відповідати рівню
знань і вмінь учнів, відображати їх інтереси.
Коментарі
Дописати коментар