ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ
В сучасних умовах найбільш актуальним завданням освіти являється формування комунікативної компетенції учнів. Використання ІКТ стає найбільш ефективним засобом, що сприяє розширенню освітнього простору сучасної освіти, а також здатністю і готовністю здійснювати міжособистісне і міжкультурне спілкування з носіями мови.

Широке використання ІКТ відкриває для учителя нові можливості у викладанні іноземної мови.
Педагоги відзначають, що застосування ІКТ сприяє прискоренню процесу навчання, зростанню інтересу учнів до предмету, покращують якість засвоєння матеріалу, дозволяють індивідуалізувати процес навчання і дають можливість уникнути суб'єктивності оцінки.
Використання ІКТ дозволяє перейти:
- від навчання як функції запам'ятовування до навчання як процесу розумового розвитку;
- від статичної моделі знань до динамічної системи розумових дій;
- від орієнтації на середнього учня до диференційованих та індивідуальних програм навчання;
- від зовнішньої мотивації навчання до внутрішньої морально-вольової регуляції.
Будучи викладачем англійської мови в школі, метою своєї роботи вважаю формування в учнів здібностей використовувати іноземну мову як інструмент спілкування в діалозі культур і цивілізацій сучасного світу.
Формування та вдосконалення іншомовної комунікативної компетентності відбувається у формуванні наступних складових:
- мовленнєвої компетентності (вдосконалення комунікативних умінь в чотирьох основних видах мовленнєвої діяльності: говоріння, аудіювання, читання і письмо; уміння планувати свою мовне і немовну поведінку);
- дискурсивної компетентності (вміння будувати своє висловлювання відповідно до заданої ситуації спілкування);
- мовної компетентності (фонетика, лексика, граматика, розвиток навичок оперування мовними одиницями в комунікативних цілях);
- соціокультурної компетентності (знання соціокультурних специфік англомовних країн, формування вмінь виділяти загальне і специфічне в культурі рідної країни і країни, мова якої вивчається);
- компенсаторної компетентності (вміння виходити з ситуації в умовах дефіциту мовних засобів при отриманні та передачі іншомовної інформації);
- навчально-пізнавальної компетентності (розвиток загальних і спеціальних навчальних умінь, що дозволяють удосконалювати навчальну діяльність з оволодіння іноземною мовою, задовольняти з його допомогою пізнавальні інтереси в інших галузях знання).
В час всесвітньої павутини не можна викладати англійську мову, використовуючи тільки класно-урочну систему і навчальні посібники на друкованій основі. Інакше ми відстанемо від темпу розвитку сучасного суспільства і не зможемо йти «в ногу з часом». Інтернет дає нам і нашим учням величезні можливості для самовдосконалення. Моя мета як викладача - навчити учнів орієнтуватися в цьому безмежному інформаційному просторі.
Напрямки використання ІКТ для формування комунікативної компетентності:
- використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках іноземної мови розкриває величезні можливості комп'ютера як ефективного засобу навчання. Комп'ютерні навчальні програми дозволяють тренувати різні види мовної діяльності, сприяють формуванню лінгвістичних здібностей, створюють комунікативні ситуації, автоматизують мовні та мовленнєві дії, а також забезпечують реалізацію індивідуального підходу й інтенсифікацію самостійної роботи учнів.
- використання програми Power Point для створення презентацій для введення лексичного, граматичного матеріалу, що робить процес навчання привабливим і легким для розуміння.
Також мої учні створюють комп'ютерні презентації з метою представлення результатів проектної діяльності. При організації цього виду діяльності я переслідую ще й практичну мету - навчити учнів використовувати знання, вміння та навички, отримані на уроках англійської мови. Пропоную дітям різну тематику для проектів, але при цьому виходжу з практичної значущості цієї теми для самих учнів.
- широке використання Інтернет-ресурсів для розвитку комунікативної компетентності, дає можливість доступу до найбагатших джерел англомовної інформації. Я використовую цей ресурс для занурення учнів в англомовне середовище у позаурочній діяльності при самостійній роботі.
Ось кілька прикладів організації роботи з матеріалами Інтернет.
- На кожному уроці я організую інформаційну п'ятихвилинку "Hot News", на якій учні представляють інформацію про поточні події у світі, попередньо познайомивши учнів з новою лексикою.
- Якщо вдається записати аудіотекст з Інтернету, то організую роботу із записом.
Впровадження в освітній процес нових інформаційних технологій дозволило виявити наступні фактори їх ефективності:
- Інтенсифікація навчального процесу
- Створення сприятливих можливостей для оволодіння навчальним матеріалом на основі принципу наочності, який реализується завдяки широким можливостям ІКТ.
- Посилення мотивації
- Індивідуалізація навчального процесу
- Заглибленість в засвоєнні конкретного матеріалу
- Поповнення словникового запасу, як активного, так і пасивного, лексикою сучасної іноземної мови, яка відображає певний етап розвитку культури народу, соціального і політичного устрою суспільства, використовуючи автентичні тексти країни мова, якої вивчається;

У висновку я хотіла б підкреслити, що впровадження в навчальний процес інформаційних технологій зовсім не виключає традиційні методи навчання, а гармонійно поєднується з ними на всіх етапах навчання: ознайомлення, тренування, застосування, контроль. А використання інформаційних технологій дозволяє не тільки багаторазово підвищити ефективність навчання, але і стимулювати учнів до подальшого самостійного вивчення англійської мови.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу