ВЕБ-КВЕСТ ЯК СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ УЧНІВ ДО ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Не дивлячись на те, що Інтернет являє собою багатюще джерело різноманітної інформації, не завжди легко знайти в ній потрібні відомості, тому що процес пошуку може зайняти багато часу і емоційних витрат. З цієї причини працювати над проектами, ставити завдання і відсилати учнів за інформацією в Інтернет не так легко, як здається на перший погляд.

На допомогу педагогам прийшов веб-квест, який став одним з найпопулярніших видів освітніх інтернет-технологій. В цій статті, на прикладі створення власного освітнього веб-квесту, розглядаються вимоги до його структурної організації, дається характеристика окремих елементів, наводяться відмінності веб-квесту від звичайного формату уроку з використанням проектних технологій.
Не виключається можливість доповнення традиційної структури веб-квесту новими елементами з використанням ряду онлайн-інструментів, таких як електронні таблиці, ментальні карти, стрічки часу, онлайн-дошки і тести. Це сприяє створенню умов для більшої мотивації учнів до навчання, підвищення інтересу до дослідницької діяльності, розвитку інформаційної компетентності, креативності та особистісних якостей.
Проектне навчання, проблемно-орієнтоване і пошукове навчання - всі три тісно пов'язані з процесами пошуку, осмислення і переробки інформації. Всі вони добре вписуються в багату технологіями середу навчання, де наголос робиться на досвід навчання. У кожному випадку технологія - це засіб полегшення процесу навчання. Це можуть бути сервіси для організації ідей (ментальні карти), пошуку поточної інформації (онлайн новини), або подання існуючих ідей (презентації PowerPoint, Prezi та ін).
Що стосується мене, то я знайшла хорошу форму, що поєднує всі три вищезазначених метода навчання - веб-квест. Веб-квест - формат уроку, орієнтований на пошук, в якому більша частина інформації або вся інформація, з якою працюють учні, надходить з мережі. Ця модель була розроблена Берні Доджем, професором педагогіки з університету Сан-Дієго, США, 1995.
Веб-квест - спосіб корисного використання Інтернету з одночасним залученням учнів в ті види мислення, які потрібні в XXI столітті: аналіз, синтез і оцінка інформації.
Веб-квест являє собою особистісно-орієнтований, проектний підхід до навчання, спрямований на запит і переробку інформації, що забезпечує автентичне середовище для вирішення проблемних питань і колективної співпраці, стимулює розвиток творчого і критичного мислення.
В цій статті хочу поділитися своїм досвідом створення веб-квесту з англійської мови «Корисна їжа». Він був складений для учнів 4-5 класів, які навчаються за новим Держстандартом.
Думаю, що підсумкові електронні продукти та онлайн-ресурси, створені учнями при роботі над веб-квестом, можуть знайти успішне застосування вчителями на уроках англійської мови в якості додаткового матеріалу з теми «Їжа».
Кожен веб-квест передбачає певну структуру:
Введення
Вступна частина, яка знайомить учнів з темою веб-квесту, втягує в роботу і викликає інтерес.
Завдання, питання або постановка проблеми
У цій частині веб-квесту ставиться проблема, питання або завдання, представлені для вирішення.
Процес
В даній частині веб-квесту знаходиться покрокова інструкція, яка допомагає учням виконати завдання. Кожен крок слід детально розписати. Наприклад, розподіл на групи, розподіл ролей учнів, порядок виконання завдань, оформлення, строк здачі тощо.
Джерела
Тут містяться посилання на веб-ресурси, книги та підручники. Процес пошуку інформації може зайняти деякий час, тому раціональніше буде спрямувати учнів, підібравши заздалегідь посилання на матеріал з теми.
Оцінювання
Висновок
Висновок містить в узагальненому вигляді підсумок проходження веб-квесту: знання, які отримають учні, ідеї про продовження роботи над цією темою, зворотній зв'язок/рефлексія учнів.
Зважаючи на те, що робота в рамках веб-квесту передбачає поділ учасників на групи, які беруть на себе виконання конкретних ролей, я запропонувала учням самим виступити в ролі туристів.
Завдання спробувала зробити здійсненним і цікавим. Мотиваційна цінність веб-квесту збільшується при включенні в нього завдань, стимулюючих інтерактивне спілкування учасників через e-mail, веб-документи і сервіси спільної роботи (блоги, online-дошки). Все це було запропоновано спробувати учням. В якості підготовки дітей до роботи в мережі я запропонувала їм розбитися на групи згідно з їхніми інтересами і зареєструватися в мережевій таблиці, яка розміщена у документах Google.
Веб-квест відрізняється від звичайного уроку, насамперед, тим, що передбачає активне використання ресурсів Інтернету його учасниками (хоча також можуть застосовуватися і традиційні джерела отримання інформації).
Причому вчитель сам пропонує адреси потрібних сайтів, тому що блукання учнями по мережі без чіткої мети в голові представляє досить сумнівну освітню цінність. І в даному випадку учні витрачали свій час, використовуючи інформацію, а, не шукаючи її в мережі.
Наступний крок планування веб-квесту включає модель оцінювання з наведеними критеріями, балами і словесним описом. Таким чином, оцінювання стає прозорим, і учні мають чітке уявлення про те, як воно буде здійснюватися.
Веб-квест - це не просто звіт або покрокове учбове завдання. Спонукати учнів просто «профільтрувати» зміст сайтів і зробити по них презентацію - цього зовсім недостатньо. Тут потрібне залучення більш високих рівнів мислення, а саме: аналізувати, синтезувати отриману інформацію, проявляти творчість, вирішувати проблемні питання, виносити судження і робити висновки. Щоб навчити цього, вчитель може забезпечити учнів деяким керівництвом про те, як організувати здобуту інформацію.
Заключний крок виконання веб-квесту - це створення певного матеріального творчого продукту, це може бути і веб-сайт, і відеофільм, і усна презентація. Мої учні зробили кілька презентацій у редакторі PowerPoint, буклет.
Ми вчимося, занурюючись у роботу і виконуючи завдання, але навчаємося краще, якщо обговорюємо те, що ми зробили. Ось чому на заключному етапі веб-квесту ми з учнями організували зворотній зв'язок.
У судженнях учнів цінно те, що на перший план, вони ставлять набутий досвід спільної роботи, відчуття команди і потребу в застосуванні освоєних в ході веб-квесту інформаційних технологій.
Більш докладно ознайомитися з вище описаним веб-квестом, його структурними компонентами, можливостями застосування нових онлайн-сервісів в процесі навчання ви можете на сайті: http://kvest4kids.jimdo.com/

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу