ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ЧЕРЕЗ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
Життєва компетентність дітей – основа розвитку особистості.    Сьогодні, коли відбуваються зміни і модернізації в області освіти, особлива увага звернена на роль школи, як організатора освітнього середовища для розвитку особистості.

Світові тенденції розвитку середньої загальної освіти характеризуються переходом від традиційної репродуктивної моделі школи до розвиваючої конструктивної моделі, орієнтованої на результат.
Школа сьогодення вимагає від вчителів творчого підходу до роботи з учнямиМабуть тому метод проектів займає все більш чільне місце в педагогічній практиці.   Цей метод дає можливість в стінах школи формувати життєві компетентності, творчу особистість, пробуджує і розвиває в дитині талант, дає можливість дітям осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.   
Основною метою використання методу проектів у навчанні іноземної мови є можливість ефективного оволодіння учнями іншомовною комунікативною компетентністю.
У поняття іншомовної комунікативної компетентності входять:
• мовленнєва компетентність - створення можливості прояву комунікативних умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, письмі, читанні, переказ у межах певної теми;
• соціокультурна компетентність - формування уявлень про соціокультурну специфіку країн досліджуваної мови;
• мовна компетентність - оволодіння учнями лексичними одиницями з теми як необхідної основи для оформлення мовленнєвих умінь;
• навчально-пізнавальна компетентність - вдосконалення наукової діяльності по оволодінню ІМ;
компенсаторна компетентність - формування умінь виходити зі скрутних становищ в умовах дефіциту мовних засобів.
А також формується інформаційна компетентність, яка виявляється в умінні самостійно працювати з довідковою літературою, самостійно знаходити необхідну інформацію з різних галузей знань.
Крім того, проектне навчання сприяє:
• підвищенню особистої впевненості учнів;
• розвиває «командний дух», розвиває комунікабельність і вміння співпрацювати;
• забезпечує механізм критичного мислення, вміння шукати шляхи вирішення проблеми;
• розвиває в учнів дослідницькі вміння.
Урок, реалізований методом проектів, може бути як уроком засвоєння нових знань, так і уроком застосування знань, навичок і умінь. Вибір методу наукового пізнання, який буде використаний у навчальному дослідженні, залежить від конкретного змісту уроку.
Метод проектів у багатьох асоціюється з учнями середньої і старшої ланки, але і в початковій школі метод проектів може успішно працювати, з урахуванням особливостей молодших школярів.
Молодші діти не володіють великим лексичним запасом, не вміють працювати з довідковою літературою, не можуть оформити і представити свої роботи, не володіють великим досвідом роботи в парі та групі. Всього цього їх треба навчати, тому використання методу проектів у початковій школі вимагає значної попередньої роботи вчителя.
На етапі знайомства з проектною діяльністю збільшується також і час підготовки дітей, що окупається згодом якістю формованих знань, умінь і навичок.
Виходячи з досвіду використання даного методу доцільно починати поступове впровадження деяких елементів проектного навчання, поетапного ознайомлення з проектною діяльністю і розвитку навичок презентації до реалізації довгострокових проектів.
Перші проекти ми починаємо робити у другому класі. Тема "My favourite animal" найкраще підходить для початку проектної діяльності. Учні вибирають улюблену тварину, малюють її і розповідають про неї. При цьому вони дізнаються про правила оформлення проекту. Перші проекти учні виконують на альбомних аркушах формату А4.
На попередньому уроці вчитель розповідає дітям про майбутню роботу, обов'язково показує зразок, дає рекомендації щодо оформлення. На уроці опрацьовується граматичний матеріал, повторюється лексика, яка буде використовуватися в проекті.
На наступному уроці влаштовується виставка, і діти представляють свої роботи: читають або розповідають про свою улюблену тварину. В кінці уроку вчитель відзначає позитивні сторони кожного проекту і дає поради над чим можна попрацювати. На цьому проект «Моя улюблена тварина» не закінчується. Оскільки ми вивчаємо нові граматичні структури, учні поступово додають нові пропозиції, і в результаті в кінці року виходить повноцінна розповідь, яку ми можемо оформити в невелику папку власного виготовлення.
У другому-третьому класі міститься кілька тем, де проектна робота може починатися з одного листка і закінчуватися цілою книгою. Наприклад, такі теми як "My mother", "My birthday", "My friend", "Favourite food", "My jobs".
Поступово накопичується ціла папка проектів. Діти дуже пишаються своїми роботами. Цінність представленого досвіду полягає в тому, що дитячі роботи використовуються багато разів не тільки в цьому, але і в інших класах.
Слід зазначити, що проекти у 2-3 класі є переважно короткостроковими. Вони тривають 1-2 тижні. І вимоги до подання проекту складені у відповідності з віковими особливостями школярів. Початковий етап роботи з проектами показав необхідність розробки критеріїв оцінки. З кожним роком проекти ускладнюються, вводяться нові прийоми подання та оформлення проектів.
Критерії оцінки проекту (2-3 клас)
Критерії оцінки оформлення проекту:
1. Формат А4
2. Назва
3. Автор
4. Наявність картинки (малюнка)
5. Акуратність
Критерії оцінки змісту проекту:
6. Відповідність теми проекту
7. Наявність оригінальних знахідок
8. Повнота
9. Логічне викладення матеріалу
Критерії оцінки представлення проекту:
10. Фонетична правильність мовлення
11. Граматична правильність мовлення
12. Лексична правильність мовлення
13. Ступінь володіння матеріалом
14. Емоційність у поданні
Разом:
14-12 балів - «10-12»
9-11 балів - «7-9»
6-8 балів - «4-6»
Критерії оцінки проектів у 4-5 класі ускладнюються. Крім балів і оцінки товаришів, ми зазвичай вводимо спеціальні номінації для оцінювання: «оригінальність», «науковість», «актуальність». Це стимулює інтерес, мотивує на самостійну пошукову діяльність.
В результаті проектної діяльності у кожної дитини формується банк творчих робіт, який має назву «Мовне портфоліо». Зібраний матеріал не тільки показує, який навчальний шлях пройшла дитина, але і забезпечує комфортний перехід на наступний етап навчання англійської мови.
У початковій школі використовується дана схема роботи над проектом. Вона передбачає кілька етапів:
1. Етап планування. Тут здійснюється колективне обговорення проблеми (свята), з наступним поділом її на підтеми (легенди, традиції, ігри, привітання, вірші, пісні тощо). Учні вибирають підтеми у відповідності зі своїми інтересами. На даному етапі відразу обмовляються терміни роботи над проектом, тому проект не може розтягнутися і триває строго певний час.
2. Аналітичний етап - етап роботи з інформацією, її аналіз і обробка. Це найскладніший етап, тому що учні початкової школи не володіють великим лексичним запасом, а також навичками пошуку інформації.
3. Етап узагальнення інформації передбачає структурування отриманої інформації.
4. Презентація. На даному етапі діти осмислюють отримані дані і готують підсумкове представлення результатів своєї роботи. Презентація проектної діяльності можлива в різних варіантах. Це залежить від теми, мети і кількості учасників проекту. Демонстрація результатів може бути індивідуальною у вигляді розповіді, вірші, газети, електронної презентації, реферату, а може бути груповий, наприклад, концерт для батьків, свято для учнів молодших класів.
Метод проектів дозволяє інтегрувати різні види діяльності, роблячи процес навчання більш захоплюючим, цікавим, тому більш ефективним. Діти з різними здібностями стають успішними і затребуваними в проектній діяльності. Без примусу учні багаторазово повторюють лексичний та граматичний матеріал, сприймаючи проектну роботу не як звичайні навчальні завдання, а як нагороду.
Уже в початковій школі діти вчаться працювати зі словниками, довідковою літературою, складають повідомлення, продумують спосіб презентації, і звичайно вчаться оформляти свої роботи.
Проектна діяльність у початковій школі готує учнів до більш складної дослідницької роботи в середній ланці. Метод проектів змінює ставлення дитини до комп'ютера: з ігрового об'єкта комп'ютер перетворюється в джерело інформації і один зі способів презентації матеріалу.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу